Fărădelegea s-a desăvârşit, dar totodată Domnul şi-a împlinit lucrarea răscumpărătoare: „Săvârşitu-s-a!”
Dumnezeiescul trup atârnă pe Cruce, gol şi mort, fără suflare. Iosif şi
Nicodim îl gătesc pentru îngropare , tânguindu-se cu plângere şi
umilinţă: “Cum Te voi îngropa,
Dumnezeul meu? Sau cum Te voi înfăşura cu giulgiuri? Cu ce mâini mă voi
atinge de Trupul Tău cel nestricat? Sau ce cântări voi cânta ducerii
Tale de aici?”[1] La acest act funerar, femeile nu participau, el fiind rezervat numai bărbaţilor.
Acest moment al coborârii de pe cruce, Biserica îl reactualizează în inimile credincioşilor prin scoaterea sf. Epitaf la slujba Vecerniei.
Sf. Epitaf
este un obiect confecţionat din pânză de bumbac, in, mătase sau
catifea, de formă dreptunghiulară, pe care se află pictată sau brodată
icoana punerii trupului Domnului Hristos în mormânt. Cuvântul
„epitaf” e de origine grecească, fiind compus din prepoziţia επι=pe,
deasupra, şi substantivul ταφος,ου=mormânt; din aceste cuvinte s-a
format mai întâi adjectivul επιταφος,ου=funebru, iar mai apoi din acest
adjectiv s-a format substantivul τό επιταφος,ου cu care au fost denumite
mai multe lucruri printre care: ritualul funebru, prohodul Domnului,
sfântul antimis, pânza baldachinului, un acoperământ al Sf. Mese şi
dvera sau perdeaua Sf. Uşi. Acestea din urmă se numeau “epitafe” când aveau brodată sau pictată pe ele icoana punerii trupului Domnului în mormânt.
Denumirea de “epitaf” este păstrată de
toate tipicile oficiale româneşti, aproape toate prohoadele şi unele
manuale de tipic ori de liturgică; totuşi liturghierele, unele trioade
şi manualele de tipic ori liturgică, unele lucrări profane, îl numesc “aer”.
Scoaterea lui din sfântul altar în
mijlocul bisericii ca şi ocolirea cu el a bisericii la Utrenia Sâmbetei
celei Mari, întâmpină deosebiri de amănunt, din cauza lipsei unor
prevederi clare şi amănunţite de tipic şi din cauza contradictaţiilor ce
există între prevederile trioadelor, liturghierelor, tipicelor,
prohoadelor şi manualelor de tipic sau de liturgică.
În secolele X-XIII vohodul cu sf. Epitaf este anticipat de vohodul cu Evanghelia şi „vohodul cu lumânări”[2].
Prima atestare documentară în care este menţionat vohodul cu epitaful provine din secolul XIV, într-un tipic atonit de la Vatopedu (1346).
Vohodul se făcea la Utrenia Sâmbetei, după doxologie la Trisaghion.
Evanghelia era purtată pe umăr, învelită în sf. Epitaf. Menţinerea Sf.
Evanghelii la acest vohod se explică printr-o formă de tranziţie, altfel
“inovaţia” ar fi fost prea izbitoare. De altfel, şi azi încă, Sf.
Evanghelie se scoate o dată cu sfântul Epitaf. Pentru acea vreme însă,
ea avea un rol mai însemnat decât astăzi, ea reprezentând adică, la
început, trupul Domnului, şi de aceea era învelită sau acoperită cu
epitaful, aşa cum trupul Domnului a fost înfăşurat în giulgiu, pentru
înmormântare. Deci “aerul” avea doar rolul mai puţin important, de
giulgiu.
Folosirea “aerului” la denia din Vinerea
Patimilor, are o origine anterioară secolului XIV, cel puţin sporadic
sau în catedralele marilor oraşe, deşi tipicele din secolul XII,
nu menţionează acest lucru, căci alcătuitorii şi scriitorii lor rar au
cutezat să insereze în cuprinsul lor practicile noi,care au început a fi
consumate în scris numai după generalizarea şi consacrarea lor în
practică. Aşa se explică faptul că un tipic din 1373 nu pomeneşte de folosirea “aerului” la vohodul doxologiei.
Nu este exclus ca apariţia şi folosirea aerului la vohodul doxologiei
să fi fost determinată în secolul XIII de năpădirea în bisericile
ortodoxe a acelor drame liturgice medievale din Apus, numite “mistere”, o
dată cu ocuparea Constantinopolului de cruciaţi.
Pentru a contrabalansa această „concurenţă” eterodoxă şi de natură
profană, dar mai ales pentru a umple „golul” lăsat de aceste drame după
plecarea cruciaţilor, serviciul utreniei din Sâmbăta Patimilor – a
introdus o piesă nouă strict liturgică, epitaful.
În secolul XV sfântul
Epitaf se scotea după “Dumnezeu este Domnul”, ridicându-se atunci Crucea
şi punându-se epitaful. După “ mărimuri” era dus în altar iar la
sfârşitul doxologiei se făcea vohodul cu sf. Epitaf, înconjurându-se
Biserica. Acum sf. Epitaf căpătase un loc central în cadrul vohodului şi
i se mărise considerabil importanţa şi prin faptul că Sf. Evanghelie nu
se mai scotea, nefiind menţionată.
Secolul XVI se
caracterizează printr-o reacţie împotriva dezvoltării pe care o căpătase
în secolul trecut vohodul cu sf. Epitaf. Folosirea lui se făcea numai
la cântarea prohodului, vohodul făcându-se cu Evanghelia, cea care va
căpăta din nou locul central. Evanghelia se purta pe umărul drept şi era
acoperită cu un acoperământ (καλυμματος), altul decât sf. Epitaf. Un alt tipic, revine la vohodul prin sf. uşi, cu sf. Epitaf, nepomenind de Sf. Evanghelie.
În secolul XVII, tipicul tipărit la Veneţia în 1643
nu specifică folosirea sf. Epitaf iar vohodul se făcea cu Sf.
Evanghelie. Este peste putinţă să nu se fi folosit în practică epitaful,
dar acest tipic se caracterizează ca multe altele, prin ezitarea de a
înscrie în cuprins practicile apărute în cult în cel de-al doilea
mileniu. Tipicul rusesc de la 1680 prevede ocolirea bisericii cu epitaful (plosceasniţă).
Dezvoltarea maximă a ritualului cu sfântul Epitaf se va produce în secolul XIX.
Acest secol se caracterizează pentru
întreaga Biserică Ortodoxă, pe de o parte prin dezvoltarea deplină a
acţiunilor liturgice cu Sf. Epitaf aşa cum le avem azi, iar pe de altă
parte, prin apariţia a o mulţime de inovaţii mai mari ori mai mici, care
persistă şi azi în practica liturgică din diferitele părţi.
O caracteristică generală prezentată în
documentele timpului, dar care nu aparţine acestui secol, este ruperea
în două părţi a vohodului primar cu Sf. Epitaf. Prima parte este
scoaterea lui la Vecernia de vineri în mijlocul bisericii, unde rămâne
până la sfârşitul doxologiei de la denia de vineri noaptea, astfel că la
cântarea prohodului nu se mai scoate, nici nu se mai duce în altar după
terminarea prohodului.
A doua parte, este luarea lui din
mijlocul bisericii, la sfârşitul doxologiei, ocolirea bisericii şi
introducerea lui din nou în biserică şi în altar.
Această rupere în două a vohodului nu s-a produs în sec. XIX, dar despre existenţa ei în secolele anterioare lipsesc informaţii.
Încă din sec. XVI remarcăm în mănăstirile ruseşti obiceiul de a săruta Sf. Evanghelie şi epitaful (văzduhul cel mare)
de către „fraţi” în timpul vohodului de la sfârşitul doxologiei. Acest
obicei trecând şi la bisericile de enorie şi generalizându-se pentru a
da posibilitatea şi altora, care nu puteau veni sau rămâne până la
sfârşitul deniei de vineri, s-a găsit de cuviinţă să se scoată sf.
Epitaf mai din timp la vecernie. Altă raţiune nu poate avea această
rupere în două a vohodului.
În general spus, însuşi serviciul
Vecerniei şi Utreniei din Vinerea şi Sâmbăta Patimilor, în cadrul cărora
se foloseşte sf. Epitaf, închipuie acţiunea săvârşită de Iosif şi
Nicodim, luarea trupului Domnului de pe Cruce, pregătirea lui pentru
înmormântare şi înmormântarea lui.
Vohodul cu epitaful simbolizează luarea de pe cruce a preacuratului trup al Mântuitorului.
Purtarea lui împrejurul bisericii şi punerea lui în mormântul din
mijlocul bisericii (cum e practica în Biserica Rusă) simbolizează
înmormântarea Domnului. De altfel, acest „mormânt” este cu desăvârşire
străin, şi în contradicţie cu spiritul tradiţional al cultului nostru
ortodox. De aceea trebuie interzis de autoritatea bisericească. Analogul
sau o masă obişnuită încadrează perfect acestui spirit al cultului
nostru. Prin urmare, scoaterea sf. Epitaf şi aşezarea lui în mijlocul
bisericii pe analog sau pe o masă, simbolizează, cum am arătat, luarea
trupului Domnului de pe Cruce, dar nu numai aceasta, ci şi celelalte
acţiuni ce s-au săvârşit îndată după luarea de pe Cruce.
E de la sine înţeles că Iosif şi
Nicodim, luând trupul Domnului de pe Cruce, l-au dus într-un loc
potrivit şi, aşezându-l pe o masă, pe o lespede de piatră sau pe un
aşternut, l-au pregătit pentru înmormântare: i-au înfăşurat mâinile şi
picioarele în fâşii de pânză, capul în mahramă, întregul corp în
giulgiu, consumând şi o amestecătură de smirnă şi aloe, ca la 100 litri;
după aceea l-au dus şi l-au înmormântat.
Aceste acţiuni – până la ducerea la
groapă – şi numai aceste acţiuni se comemorează şi se închipuiesc prin
scoaterea sf. Epitaf din altar şi aşezarea lui pe analog sau pe o masă
în mijlocul bisericii. De aceea, este obicei general – înscris în tipice
– de a pune flori pe sf. Epitaf, după ce a fost aşezat în mijlocul
bisericii şi chiar de a aprinde căţeii cu smirnă şi tămâie ori a se
stropi cu apă de trandafiri (miresme) – ca la orice mort, dar încă
neîngropat.[3]
Gabriel Rădăşanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu