Prin caracterul și conținutul lor, deniile sunt slujbe unicat în cultul divin ortodox. Cuvântul denie vine de la slavonescul vdenie
și înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. Mai precis, Denia este
Utrenia de a doua zi și se săvârșește seara, în ajun, în următoarele
zile din Postul Mare: miercuri și vineri din săptămâna a cincea, precum
și în toate zilele de rând din Săptămâna Patimilor.
După tipicul bisericesc, denia nu începe seara, ci la ceasul al șaptelea
din noapte, adică la miezul nopții (acest lucru este menționat în Triod
la Utrenia din Sfânta și Marea zi Joi și la Utrenia Prohodului
Domnului). O mărturie pentru acest moment al zilei este troparul „Iată Mirele vine la miezul nopții”, supranumit și troparul Miezonopticii.
Apoi, la sfârșitul deniei găsim rugăciunea „Învrednicește-ne Doamne în
ziua aceasta”, tocmai pentru că se apropie răsăritul soarelui. Astăzi,
deniile încep seara, ca pogorământ pentru neputința privegherii, și
aceasta ca excepție, nu ca regulă.
Această slujbă se săvârșește singură, fiind deosebită de Priveghere,
care se săvârșește tot seara, dar este formată din combinarea a trei
slujbe (Vecernia, Litia, Utrenia). Deniile de miercuri și vineri din
săptămâna a cincea a Postului Mare se caracterizează prin faptul că în
prima se citește în întregime Canonul cel Mare al Sfântului Andrei
Criteanul în locul Canoanelor, iar în a doua, că slujba are în plus
Acatistul Bunei Vestiri, citit alternativ cu catismele de rând si cu
primele șase ode din canoanele zilei. Deniile din Săptămâna Patimilor se
oficiază după rânduiala Utreniei zilelor de rând din Postul Mare, cu
deosebirea că au Evanghelie (de aceea preotul îmbracă, pe lângă
epitrahil, și felonul).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu