Fraţii mei, să ne aducem aminte de nemurirea
sufletului. Să ştiţi că suntem pe pământ străin şi călători. Auziţi ce zice
Psaltirea: Nemernic este omul pe pământ şi străin ca toţi părinţii săi.
Nimeni nu rămâne în lumea aceasta. N-am venit să stăm aici. Aici este o trecere
necontenită; am răsărit prin naştere şi asfinţim prin moarte.
Sfântul acela, dumnezeiescul Iov, zice aşa:
Din pântecele maicii mele am căzut în groapă. Aţi auzit? Atât i s-a părut
viaţa pe pământ, după 400 de ani. Că, după bătaia aceea Dumnezeu i-a mai dăruit
140 de ani de viaţa, după ce l-a încercat cu atâtea chinuri şi boli; şi atât
i-a părut, că din pântecele maicii sale a sărit în groapă. O săritura i-a părut
viaţa.
Voi nu auziţi cu ce ne aseamănă Duhul Sfânt?
Omul ca iarba, zilele lui ca floarea câmpului; aşa va înflori. Şi iarăşi:
Zilele lui ca umbra trec. Şi iarăşi: Zilele mele ca umbra s-au plecat
şi eu ca iarba m-am uscat.
Şi iarăşi zice: S-au stins ca fumul zilele
mele şi oasele mele ca uscăciunea s-au uscat. Şi iarăşi: Zilele anilor
noştri ca pânza păianjenului. Cu pânza păianjenului s-au asemănat zilele
vieţii noastre. Adică, cât este de slabă pânza păianjenului, aşa-i de slabă
viaţa noastră pe pământ; suntem umbra, vis şi floare pe pământ!
Dumnezeu zice lui Isaia: Ascultă, proorocule,
strigă şi zi aşa înaintea poporului: Tot trupul omului este iarbă şi toată slava
omului este ca floarea ierbii. Uscatu-s-a iarba şi floarea ei a căzut, iar cuvântul
Domnului rămâne în veac. Deci, să nu punem bază pe viaţa aceasta, că-i umbră
şi vis.
Ştiţi ce rămâne în veci? Sufletul. Trupul vedeţi
că se face ţărână. Că îngropăm şi dezgropăm morţii şi se fac în puţină vreme
ţărână. Mai ales după o vreme nici oasele nu mai rămân; toate se fac nimic.
Asta-i şi porunca cea dintâi, că pământ eşti
şi în pământ vei merge. Dar sufletul nu moare niciodată. Sufletul rămâne
în vecii vecilor, că el este duh şi nu poate să moară. Aşa l-a făcut Dumnezeu.
Dar, ca să ştiţi ce se întâmplă cu sufletul
când moare omul, am să vă spun care-i drumul sufletului imediat după moarte,
după tradiţia Bisericii Ortodoxe.
De când murim şi până la 40 de zile, când are
loc judecata particulară a sufletului şi se hotărăşte de Dumnezeu unde o să
stăm, la bine sau la rău, până la judecata de apoi, este un timp de tranziţie,
adică un timp provizoriu, pentru drepţi şi pentru păcătoşi.
Când moare omul şi când îşi dă sufletul, în
clipa aceea apar în faţa lui atâţia diavoli, câte păcate a avut omul şi atâţia
îngeri sfinţi, câte fapte bune a avut el în viaţă. Aşa arată Sfântul Efrem Sirul.
Şi este o mare luptă atunci. Că sfintele puteri
se luptă cu diavolii cum să ia sufletul, că ei zic că este al lor, că are păcate
mai multe; iar îngerii zic că are mai multe fapte bune. Şi este o mare luptă
şi de aceea se teme sufletul să iasă din trup. I se leagă limba când vede toate
astea. El vede atunci multe, dar nu poate să spună. El ar spune: "Uite, câţi
diavoli au venit!".
A văzut la Agapia Veche, părintele Eftimie,
cu o săptămână înainte de a muri, cum se luptau îngerii cu diavolii pentru suflet,
zicând: "Uite cum se luptă! Îngerii Domnului sunt cu cununi de aur pe cap şi-i
lovesc pe draci. Uite cum fug!"
Cu o săptămână înainte a spus când va muri,
căci a fost un om ales al lui Dumnezeu, cum spuneau maicile. Dar nu toţi văd
taina aceasta, şi să o poată spune; o văd, dar nu o pot spune.
Atunci în ceasul morţii are mare îndrăzneală
îngerul de la botez. Când vine acesta, toţi se dau la o parte. Îngerul pe care
îl avem de la Sfântul Botez are mare putere. De aceea, când vă rugaţi acasă,
după ce aţi terminat rugăciunile, să faceţi şi câteva închinăciuni la îngerul
pe care îl aveţi de la Botez şi să ziceţi aşa: "Sfinte Îngere, păzitorul vieţii
mele, roagă-te lui Hristos, Dumnezeu, pentru mine păcătosul sau păcătoasa!".
Pentru că acest înger, nu numai că ne păzeşte
acum, dar el ne păzeşte şi în vremea morţii. El călătoreşte cu noi prin vămile
văzduhului, până la 40 de zile şi îl avem de la dumnezeiescul Botez mare ocrotitor.
Dacă nu ar fi el, diavolul ar face cu noi ce ar vrea.
Auziţi ce zice în Psaltire: Nici să dormiteze
cel ce te păzeşte. Şi iarăşi zice: Tăbărî-va îngerul Domnului împrejurul
celor ce se tem de Dânsul şi-i va izbăvi pe ei. Deci este clar că îngerul
este cel ce ne păzeşte şi în viaţa de acum şi după ce murim, până la 40 de zile.
Vine acel înger şi zice: "Daţi-vă la o parte,
diavolilor! Eu ştiu viaţa acestui suflet, de când s-a născut şi până acum".
Şi îngerul, venind, începe a vorbi cu sufletul aşa: "Nu te teme, frate suflete!"
Sfântul Grigore de Nissa ne spune de ce-i zice frate. Pentru că şi îngerul şi
sufletul sunt fiinţe raţionale, de sine stăpânitoare, cuvântătoare şi sunt duhuri,
cum zice Sfânta Evanghelie: Şi vor fi toţi ca îngerii lui Dumnezeu.
Iată trupul tău! Ia aminte, frate suflete, acesta-i
trupul tău, aceasta-i casa ta în care ai stat până acum. Cu acesta te-ai zămislit
în pântecele maicii tale, cu acesta ai trăit 20, 60, 80, câţi ani a vrut Dumnezeu
să-ţi dea pe pământ; că la Dumnezeu este viaţa, iar nu la noi.
Ia aminte, frate suflete, când va suna trâmbiţa
judecăţii de apoi, într-o clipeală a ochilor are să învie acest trup, cum îl
vezi, şi ai să intri într-însul şi ai să mergi la judecată, cum spune Apostolul
Pavel: Toţi vor sta înaintea divanului judecăţii lui Iisus Hristos, ca să
ia fiecare după cum a lucrat, bine sau rău.
Îngerul păzitor îi aduce iar aminte: "Iată,
frate suflete, când erai copil mic - sau copiliţă mică - te-a trimis mama să
aduci o căldare de apă sau să aduci zarzavat din grădină, sau să aduci gâştele
de la păscut, sau să faci o treabă cât de mică în ogradă. Uite, aşa gândeai
tu atunci; aşa înţelegeai tu atunci". Şi începe să-i aducă aminte din mica copilărie
ce bine a făcut el cu trupul acesta şi ce rău a făcut. "Uite aşa ai făcut, când
erai în clasa întâi la şcoală, în a doua, a treia; uite aşa făceai! După ce
ai ieşit în lume, când erai fată mare sau flăcău, când te-ai însurat sau măritat,
uite aşa făceai". Şi-i aduce aminte din pruncie şi până la moarte în fiecare
zi şi ceas ce a făcut. Că sufletul, după ce iese din trup, foarte tare ţine
minte. Este ca razele soarelui. Nu-l mai îngreunează pământul, nici trupul ca
să uite. Toate le vede ca o oglindă.
Aceasta se întâmplă în ziua întâi după moarte.
Ziua a doua după moarte se întâmplă un lucru
mai înfricoşat. În ziua a doua după moarte îl ia îngerul păzitor şi-l duce pe
unde a umblat omul toată viaţa. Atunci se întâmplă ceea ce spune în Psaltire:
Pentru ce mă tem în ziua cea rea? Că fărădelegea călcâiului meu mă va înconjura.
Toată icoana vieţii omului se descoperă a doua
zi după moarte. Dar ai să spui: "Părinte, cum poate sufletul omului să
meargă într-o zi pe unde a mers toată viaţa?"
Sufletul înconjoară pământul cât ai clipi din
ochi. Sufletul nostru şi îngerul păzitor merg mai repede ca razele fulgerului,
cum spune în Biblie: Alerga-vor, Doamne, în grabă şi mai repede ca razele
fulgerelor, sufletele drepţilor se vor întoarce la Tine, citim la proorocul
Iezechiel şi în multe locuri.
Sufletul este fiinţă gânditoare şi nici nu am
zis cu limba un cuvânt şi cu gândul am şi înconjurat pământul mai înainte de
a-l pronunţa; uite cum aş spune eu acum: Pekin, New York, Moscova, Bucureşti,
Sihăstria.
Aşa de repede merge sufletul, după ce ieşim
din trup. Şi nu-i o greutate să se ducă el, în ziua a doua, cu îngerul pe unde
a umblat toată viaţa. El numai gândeşte şi a şi ajuns în locul acela, căci merge
ca gândul.
Şi unde-l duce în ziua a doua? Îl duce pe unde
a umblat omul toată viaţa, şi-i arată unde a făcut bine şi unde a făcut rău.
Şi nu-i arată decât adevărul.
"Uite, aici ai jucat, aici te-ai îmbătat,
aici ai desfrânat cu atâtea femei sau cu bărbaţi; aici ai înjurat, aici ai fumat,
aici ai avortat atâţia copii, aici ai ocărât, aici ai furat, aici ai cântat,
aici te-ai lenevit, aici te-ai răzbunat pe cineva. Ai batjocorit, ai blestemat,
ai bătut. Nu te-ai spovedit, n-ai postit şi te-ai împărtăşit cu nevrednicie!"
Şi-i arată şi faptele bune: "Uite, suflete,
aici ai mers la biserică; aici ai ascultat cuvântul lui Dumnezeu, aici ai miluit
pe cei săraci, aici ai învăţat pe copii frica de Dumnezeu; aici ai citit sfintele
cărţi, aici ai mers la biserică, aici ai răbdat necazurile cu bucurie, aici
ai dat un cuvânt de folos la altul, dincolo ai făcut milostenie, ai îmbrăcat
pe cel gol, ai adăpat pe cel însetat, ai primit pe cel străin".
Îi arată toate, toate, şi sufletul săracul nu
poate zice nimic, că nu-i arată decât adevărul, pentru că îngerul nu poate să
mintă. Îi arată şi cele bune şi cele rele.
Şi se minunează sufletul foarte şi îl întreabă
pe înger:
- Sfinte îngere, cum de ştii tu acestea toate?
- Cum să nu ştiu, dacă pururea am fost cu tine! Tu ai mâncat, eu nu pot mânca;
tu ai dormit, eu nu am dormit; tu ai băut, eu nu pot bea; tu ai stat degeaba,
eu nu pot. Eu nu-s duh care poate mânca, sau bea sau dormi. Eu pururea am fost
treaz - cum zice în Psaltire: Nici să dormiteze cel ce te păzeşte. Că
dacă nu aş fi fost eu cu tine, diavolii ar fi făcut mare prăpăd, împreună cu
vrăjmaşii tăi văzuţi şi nevăzuţi. Eu te-am apărat şi pururea am fost lângă tine
şi mereu am scris ce gândeşti tu. Că eu ştiu gândurile tale şi ce vorbeşti tu
şi ce faci tu, bine sau rău".
Asta se întâmplă în ziua a doua. Îl duce îngerul
păzitor pe suflet pe unde a umblat toată viaţa.
Iar în ziua a treia după moarte, sufletul ne
vede pe noi. Vede că plânge mama, plânge sora sau soţia sau soţul. Vede că plâng
neamurile după el şi îi pare rău. Dar nu mai are grija noastră; el se gândeşte
atunci numai la el, şi zice: "Ei rămân pe pământ şi se vor pocăi, că mai
au vreme să facă fapte bune. Dar eu unde mă duc? Cine mă va ajuta pe mine acolo?"
Şi aşa merge ziua a doua pe unde a mers toată
viaţa. Iar în ziua a treia, lucru şi mai înfricoşat. I se mai dau îngeri însoţitori
sufletului nostru şase îngeri purtători de lumină şi cu cel de la Botez, sunt
şapte, ca să treacă înfricoşatele vămi ale văzduhului.
Aţi auzit de cele 24 de vămi ale văzduhului.
Se fac slujbe pentru cei ce vor să aibă milă de la Dumnezeu şi să-i scape de
duhurile întunericului din văzduh.
Cele mai importante slujbe pentru cei care mor
sunt spovedania generala şi Sfânta Împărtăşanie, precum şi împăcarea cu toţi.
Iar imediat după moarte se face 40 de zile Sfânta Liturghie şi parastase cu
dezlegări şi milostenie la cei săraci, care ajută sufletul cel mai mult când
trece vămile. Că Biserica, fiind mama noastră spirituală, se roagă acum pentru
bietul sufletcare-i fiul ei după dar din Botez, să treacă uşor atunci vămile
văzduhului.
Ce se întâmplă până ce va trece sufletul vămile
văzduhului? Atunci vede omul cât de folos îi era lui să fie mărturisit curat
de păcate. Dacă nu ar fi lăsat Dumnezeu între El şi noi taina Sfintei Spovedanii,
nici un om nu s-ar mântui. Că zice Apostolul Iacov că: Toţi multe greşim
şi nimeni nu-i fără păcat.
Dar între noi şi Dumnezeu s-a lăsat taina Spovedaniei,
care-i al doilea botez, cum zice preotul; aţi auzit că zice la mărturisire:
"De vreme ce cu al doilea botez te-ai botezat, după rânduiala Tainelor
creştineşti".
Acum vede sufletul cât de folos îi era, dacă
era mărturisit, când trece vămile.
De aceea, vă rog să ţineţi minte: Cănd vezi
că s-a îmbolnăvit în casă mama, sora, fratele, soţia, nepotul, copilul, tata,
fiica, nu aduce întâi doctorul; întâi adă preotul şi-l spovedeşte curat de toate
păcatele.
Omul trebuie să se spovedească obligatoriu de
patru ori pe an toată viaţa, în cele patru posturi, cât trăieşte el, dar mai
cu seamă când vezi că s-a îmbolnăvit rău. Atunci cheamă preotul repede să-l
spovedească. Nu cănd i s-a legat limba sau şi-a pierdut conştiinţa; ci din vreme,
când are mintea clară şi ţine minte. Şi-i spune: tată, mamă, băiete, spune tot
ce-ai făcut!
Pune-l să scrie pe un caiet, dacă ştie, şi să-şi
aducă aminte tot, că dacă ai reuşit să faci o spovedanie bună, ai câştigat sufletul
lui. Că ce spun sfinţii Părinţi? Chiar de a avut cineva păcate de moarte
foarte grele, dacă a murit spovedit, îl scoate Biserica. El stă în iad numai
până se curăţă de păcat, pentru că spune Sfânta Evanghelie: Nimic necurat
nu va intra în Împărăţia cerurilor.
Ai auzit ce spune un sfânt?
El a văzut o mare de flăcări şi din marea aceea
ieşeau porumbei albi ca zăpada şi zburau la cer. Şi acolo era iadul şi auzea ţipete
şi vaiete. "Cum, Doamne, din foc ies porumbei?" s-a întrebat el. Porumbeii
erau sufletele oamenilor drepţi, care s-au curăţit prin canon stând în iad şi
şi-au plătit tot ce aveau de plătit.
Pentru că Biserica intervine de pe pământ cel
mai mult prin Sfânta Liturghie. Că jertfa şi răscumpărarea noastră se face prin
sângele lui Iisus Hristos. Cum zice şi Apostolul: Sângele Lui ne curăţă de
orice păcat.
Creştinul, dacă a murit mărturisit şi dacă,
Doamne fereşte, are păcate grele şi nu şi-a făcut canonul, el îşi face canonul
dincolo, în iad. Dar din iad îl scoate Biserica prin Sfânta Liturghie, prin
dezlegări şi milostenie şi tot la rai merge.
Iar dacă a murit cineva nespovedit din tinereţe
şi a avut păcate de moarte, grele, aproape cum ar muri nebotezat.
Toate slujbele care se fac pe pământ pentru un
asemenea suflet, foarte puţin îl ajută, fiindcă nimic
necurat nu va intra întru Împărăţia cerurilor.
Aşa au aşezat dracii vămile că, dacă ar putea,
nici unul să nu treacă la cer. Ştiţi de ce au ei ura şi zavistia asta pentru
oameni? Pentru că sufletele drepţilor completează numărul din care au căzut
ei. Lumea asta atât o ţine Dumnezeu - cum arată Sfântul Simeon Noul Teolog
- până se va împlini numărul îngerilor căzuţi, din sufletele drepţilor.
Nu citiţi la Psaltire?
Până se împlineşte numărul îngerilor care au
căzut, că au fost foarte mulţi; a treia parte din îngeri, cum zice Apocalipsa:
Am văzut un diavol mare, roşu, care a tras cu coada lui a treia parte din
stelele cerului şi le-a aruncat pe pâmănt.
A căzut o treime de îngeri din toate cetele;
şi din heruvimi şi din serafimi, din toate cetele, care au fost de-un gând cu
satana, ca să se facă asemenea lui Dumnezeu. Şi de aceea au atâta ură diavolii,
că ştiu că fiecare suflet, dacă trece la cer, cum spune Evanghelia: Şi vor
fi toţi ca îngerii lui Dumnezeu, va fi în locul lor şi le va lua dregătoriile.
De aceea stau în văzduh şi zic: "Iată pe
noi ne-a dat Dumnezeu jos din cer, iar sufletele acestea vor să treacă pe aici
la Dumnezeu ne vor lua locul!". Şi atunci Dumnezeu le-a dat voie, cu dreptate
diavolilor să stea în calea sufletelor, căci Dumnezeu, este şi drept, nu numai
milostiv, şi au făcut aceste staţii sau vămi, între cer şi pământ, ca să arunce
în iad pe cei ce mor nepocăiţi, în grele păcate.
Şi iată cum sunt aşezate: Vama întâi este pentru
vorbirea de rău; vama a doua, pentru clevetire; vama a treia, pentru mânie,
apoi lăcomia şi aşa mai departe, de la cele mai mici păcate, până la cele mai
mari.
Şi cine n-a vorbit de rău?Cine nu s-a mâniat?
Cine nu s-a lăcomit? Cine nu s-a lenevit? Cine n-a băut un pahar mai mult în
viaţă? Sau cine n-a căzut cu gândul, cu imaginaţia şi chiar cu fapta în desfrânare
în beţie, îndoială în credinţă şi în celelalte păcate trupeşti sau sufleteşti,
cum citim în viaţa Sfintei Teodora?
Aţi văzut ce a spus Sfânta Teodora, când a ajuns
la vama beţiei?
"Mă minunam foarte că dracii îmi aduceau aminte de toate paharele de rachiu
şi de vin pe care le-am băut în viaţă. Şi-mi arătau şi când am băut, în ce clipă
şi cu cine am fost şi de câte ori m-am îmbătat şi de câte ori am băut. Şi îi
întrebam pe sfinţii îngeri:
- Cum de ştiu diavolii toate acestea?
- Dacă ei au fost îngeri!"
Să ştiţi, însă, că de la Botez, pe lână îngerul
bun, care stă de-a dreapta creştinului, mai ai un înger din ceata stăpânilor
iadului, un diavol care stă pe umărul stâng. Acela scrie tot ce ai făcut tu
rău şi ce ai vorbit tu rău şi de toate păcatele ce le-ai făcut în viaţă. Iar
îngerul bun scrie şi cele bune şi cele rele, cum spune acolo. Aşa crede Biserica
lui Hristos.
Acum să vedem ce se întâmplă cu sufletul celui
mărturisit, când vine diavolul cu zapisul unde sunt scrise toate păcatele omului.
Nu le mai găseşte scrise! Atunci diavolii urlă, răcnesc şi se mănie că pe acest
suflet care avea păcate mari, avorturi, preacurvii, furturi, înjurături, beţii
şi altele, nu-l mai găseşte scris cu nimic. Când creştinul a fost dezlegat de
preot pe pământ, Duhul Sfânt a şters de acolo toate păcatele lui. Cuvântul lui
Hristos care zice: Tot ce va dezlega preotul pe pământ, va fi dezlegat şi
în cer. N-aţi auzit? Ce va lega el pe pământ, este legat şi în cer.
Deci, spovedania, taina aceasta este aşa de
mare, încât are putere să-l cureţe pe om de orice păcat, să-i dezlege toate
păcatele. Numai dacă omul a fost cuminte în viaţă, dacă s-a spovedit curat,
acela trece uşor înfricoşatele vămi ale văzduhului a treia zi.
Şi i se cântăresc faptele cele bune cu cele
rele. Faptele cele bune sunt în formă de pietre scumpe, iar faptele cele rele
în formă de pietre simple sau alte greutăţi.
Sufletul este foarte înţelept. El vede singur
încotro merge. Dacă la vămi vede că trag păcatele mai greu, începe a plânge
foarte şi a se întrista, mai ales că vede la vămi mii de diavoli care vor să-l
răpească la fiecare vamă. Şi-i zice îngerul păzitor:
- Nu te teme, frate suflete, că nu ştii judecăţile lui Dumnezeu! Nu te teme!
Sufletul se bagă sub aripile îngerilor, când
vede atâtea mii de draci. Un drac atât este de urât că dacă ar veni aici unde
stăm noi acum, cum este el în iad, nu mai rămâne unul viu. Toţi muirm de atâta
urâciune şi spaimă a îngerului căzut. Iar sufletul, când vede atâtea mii de
draci se bagă sub aripile îngerului şi zice:
- Domnii mei îngeri, nu mă lăsaţi! Tare mă tem de aceştia!
Şi-i zic îngerii:
- Nu te teme, frate suflete, că eşti cu noi! Noi suntem garda lui Dumnezeu,
care te însoţim pe tine! Doamne fereşte, la 40 de zile să nu cumva să cazi în
mâinile lor! Dar acum n-ai grijă, că noi te păzim!
În ziua a treia sufletul nostru trece vămile
văzduhului şi exact a treia zi, când a ieşit din trup, în aceeaşi clipă ajunge
prima dată la scaunul Preasfintei şi de viaţă făcătoarei Treimi.
Şi ce vede el acolo? Că Sfânta Scriptură spune:
Pe Dumnezeu nimeni odinioară nu L-a văzut. Dar ce vede sufletul atunci? Că pe
Dumnezeu, Iisus Hristos, L-a văzut toată lumea. Şi n-a fost Dumnezeu? L-a văzut
Avraam, L-a văzut Moise; dar L-a văzut cu pogorământ, după închipuire, cum a
vrut să se arate. Dar fiinţa lui Dumnezeu nimeni nu a văzut-o, nici heruvimii,
nici serafimii. Fiinţa lui Dumnezeu este inaccesibilă oricărei minţi raţionale
din cer şi de pe pământ.
Deci, ce vede sufletul nostru a treia zi, când
ajunge prima dată la tronul lui Dumnezeu? Iată ce vde, după mărturisirea Sfinţilor
Părinţi. Vede strălucind o lumină negrăită, de miliarde de ori mai tare ca soarele,
şi mireasma Duhului Sfânt. Aude cântările heruvimilor şi serafimilor şi apar
nişte nori de aur azurii, mergând spre răsărit şi îngerii îngenunchează pe ei,
împreună cu sufletul.
Şi odată se opresc în loc către răsărit. Că
de aceea, să ţineţi minte, ne închinăm la răsărit când facem rugăciunile; pentru
că tronul lui Dumnezeu este la răsărit. N-ai văzut ce zice Sfânta Scriptură?
Şi au sădit rai în Eden spre răsărituri. N-aţi auzit ce spune Isaia?
Răsărit este numele Lui. N-aţi auzit ce spune Psaltirea, pe care o aveţi
în casă? Dumnezeu s-a suit peste cerurile cerurilor, spre răsărituri.
Deci, la răsărit este tronul Sfintei Treimi.
Şi se opresc norii aceştia şi îngerii care satu
în genunchi cu sufletul care-i la fel cu ei. A treia zi aude acest glas pe limba
lui Adam: "Duceţi sufletul acesta în Rai şase zile". Că şase
zile trece sufletul nostru prin Rai, cu iuţeala gândului. Atunci îngerii cei
buni îl iau cu iuţeala fulgerului şi-l duc către grădinile Raiului.
Când ajunge sufletul acolo cu îngerii, nimeni
nu poate spune ce frumuseţe este. Şi atunci vede acolo că o floare din Rai,
cum spune Sfântul Andrei, este mai scumpă decât toate popoarele lumii, decât
toate podoabele şi bogăţiile veacului de acum; pentru că aceea floare are viaţă
şi niciodată nu se mai vestejeşte sau nu moare.
Acolo vede el, cum am zis, "Raiul desfătării",
"Palatul Noului Sion", "Ierusalimul ceresc"
şi câte spune Sfânta Scriptură.
Dar o negrăită bucurie este când sufletul aude
cântările a milioane de îngeri, de heruvimi şi de drepţi, care cântă acolo.
Apoi vede corturile drepţilor, despre care se spune la panahidă, cum spune şi
Sfântul Cosma, care a fost prin Rai. Numai acolo câtă frumuseţe este!
Ajunge în nişte livezi, nişte pometuri care
n-au margini. Apar nişte pomi cu frunza de aur, cu florile de aur şi sub fiecare
pom este un cort şi în cort este o masă de aur, şi în pomii aceia cântă păsări
ale căror aripi nimeni nu poate spune cât de frumoase sunt; şi acele păsări
nu mai mor în veacul veacului.
Şi se minunează sufletul, că la unul cortul
este de argint, la altul este de mărgăritar, la altul este de iachint, la altul
de onix, la altul este de sardonix, la altul de ametist, la altul este de rubin,
la altul de safir şi de celelalte pietre scumpe, de care se spune la Apocalipsă.
El vede că şi mesele nu-s toate la fel. Şi copacii
rodesc pe o singură ramură câte 70 feluri de roade. Cântă şi frunzele pomilor,
cântă şi florile lor, cântă şi păsările; curg râuri de miere şi de lapte prin
livezile acelea ca oglinzile.
Este o mireasmă a Duhului Sfânt, pe care omul
nu o poate spune. Dar cea mai mare bucurie când trece sufletul prin Rai alta
este. Se întâlneşte cu neamurile lui.
Voi, fraţilor, să ştiţi că din neamul nostru
avem şi în Rai, avem şi în iad, că Dumnezeu este drept. Cine a făcut rău, s-a
dus în iad; cine a făcut bine, s-a dus în Rai. Şi acolo în Rai nu cunoşti când
ai ajuns, numai pe bunicul sau pe străbunicul.
Dacă te-aş întreba acum pe mata: "Cunoşti
pe străbunicul de 300 de ani în urmă?" De unde să-l ştii! Că de-abia dacă
îl cunoşti pe cel de 50-60 de ani în urmă. Acolo în Rai, însă, se cunosc oameni
unii cu alţii. Sfântul Ioan Gură de Aur zice: "Mă întrebi dacă se cunosc
sufletele în Rai? Ia aminte la Evanghelia cu bogatul şi săracul Lazăr. Când
a murit bogatul şi când a murit Avraam? Cu mii de ani înainte şi se cunoşteau
şi vorbeau".
Acolo în Rai îţi ies înainte neamurile toate
care sunt la bine şi au palate de aur şi pietre scumpe şi livezi şi zic: "Măi,
nepoate, măi! tu eşti al cutăruia, tu eşti a cutăreia, din ţara cutare, din
satul cutare. Noi suntem neamuri cu tine. Noi am murit înaintea ta cu 100 de
ani, cu 300 de ani. Tu eşti al cutăruia, tu nu ne cunoşti pe noi, dar noi te
cunoaştem. Noi ştim unde mergi tu. Tu mergi la judecata particulară a sufletului.
La 40 de zile se va hotărî cu tine unde mergi, în Rai sau în iad.
De vei afla milă la Dumnezeu şi te va da la
bine, să vii la locaşurile noastre, că iată ce frumuseţi avem aici; ce palate
şi ce minunăţii, pe care nu poate să le înţeleagă omul.
Şi aşa îl petrec neamurile lui şi îngerii, mergând
prin Rai şase zile.
Sufletul atunci uită cu totul că a trăit pe
planeta asta, că a avut mamă, că a avut soră, că a avut frate... Că el vede
acolo alte bucurii, străine cu totul de lumea asta trecătoare. Şi atunci îngerul
de la Botez, când vede că el se bucură tare, căci acolo nimeni nu poate sta
întristat de atâta bucurie, se apropie de el şi-i spune aşa, dacă ştie că este
drept: "Frate suflete, iată, la 40 de zile ai să vii să ocupi un loc de
aici!"
Iar dacă-l ştie că-i păcătos îi zice: "Frate
suflete, nu te bucura; nu te-am adus să rămâi aici. Te-am adus să vezi ce-ai
pierdut în puţină vreme cât ai trăit pe pîmânt, dacă n-ai avut frică de Dumnezeu
şi nu te-ai mărturisit şi n-ai postit şi n-ai mers la biserică şi n-ai făcut
fapte bune!"
Când aude sufletul că nu va rămâne în Rai -
căci el credea că va rămâne acolo în veci - cât de mare bucurie este în Rai,
el se mâhneşte şi începe a plânge cu amar.
- Cum, n-am să rămân aici? întreabă el pe îngerul său păzitor.
- Nu! îi răspunde îngerul. Pe aici treci numai să vezi în puţină vreme ce-au
câştigat oamenii cu frica lui Dumnezeu şi ce-au pierdut cei necredincioşi, care
nu s-au închinat lui Dumnezeu!
Aşa trece sufletul şase zile prin Rai şi cu
trei, care au fost până au ajuns la tronul Sfintei Treimi, se fac nouă. Iar
la nouă zile vin iarăşi, ca fulgerele cerului pe nori, îngerii, şi-l duc înaintea
Preasfintei Treimi, în lumina cea neapropiată gânditoare. El nu vede pe Dumnezeu,
că nici heruvimii nu-L văd; numai lumină şi lumină negrăită, care nu se poate
spune.
Şi se opresc norii aceştia şi la nouă zile aude
acest cuvânt, dacă sufletul este drept: "Acest suflet să aibă desfătarea
şi bucuria cea fără margini a celor nouă cete îngereşti!" Iar dacă-i
păcătos: "Sufletul acesta să nu aibă parte de fericirea şi slava celor
nouă cete îngereşti!" Acest cuvânt îl aude la nouă zile şi apoi aude,
zicând: "Duceţi sufletul acesta prin iad 30 de zile".
Atunci îl iau îngerii şi-l întorc către miazănoapte
şi către apus, la locurile iadului, care nu au margine. Şi atunci sufletul,
când îl duc îngerii la iad, vede acolo ce spune Sfânta Scriptură: "Iadul
cel mai de jos", "Fântâna adâncului" şi "Iezerul
de foc" de la Apocalipsă. Acolo vede el viermele cel neadormit,
despre care a spus Hristos, Dumnezeul nostru; vede focul cel nestins, gheena,
foc negru care-i de miliarde de ori mai fierbinte ca focul pământesc şi care
n-are margine adâncimea lui.
Acolo vede el întunericul cel mai dinafară,
cel mai dinăuntru, scrâşnirea dinţilor şi tartarul, câte mai auziţi
la Sfânta Liturghie şi în Scriptură.
Şi când vede el atâtea feluri de munci şi atâtea
feluri de draci, vede acolo muncindu-se şi neamuri de-a lui, cum vedea mai înainte
în Rai. Şi neamurile ştiu pe unde trece şi-i ies înainte şi strigă către el:
"Frate, nepotule, vărule, moşule, matale te duci la judecata particulară.
Te rugăm din inimă, adu-ţi aminte de noi şi te roagă lui Dumnezeu pentru noi,
dacă te va da la bine. Uite, noi ne muncim aici de atâţia ani, de 200 de ani,
de 300 de ani, de 500 de ani fiecare!"
După cum se bucura sufletul mai înainte în Rai,
că şi-a văzut neamurile lui la bine, acum se scârbeşte de aceste neamuri ale
lui, care, pentru păcatele lor, au fost rânduite la osândă.
Şi trec cele treizeci de zile prin iad şi cu
nouă care au fost când s-a întors din Rai sunt 39 de zile. Iar în a 40-a zi
ăl iau îngerii şi-l duc a treia oară la scaunul Preasfintei şi de viaţă făcătoarei
Treimi, în lumina cea neapropiată, gânditoare, spre închinare.
Şi atunci, la 40 de zile, aude acest glas în
limba aramaică a lui Avraam, dacă sufletul este drept: "Duceţi acest suflet
în Gan Eden!", adică în desfătare şi bucurie fără margini; iar dacă,
Doamne fereşte, este păcătos aude: "Duceţi sufletul acesta în Şeol
sau Hades", adică în iad şi în muncă.
Îngerii lui Dumnezeu, cât sunt de buni şi preamilostivi,
însă, dacă le dă poruncă Dumnezeu să-l ducă la greu, îl duc în iad.
Dacă ar vedea atunci cineva cum se roagă sufletul
nostru la îngeri, când vede că-l duc la chinuri, ar plânge temeliile pământului.
Se bagă sub aripile îngerilot şi zice:
- Îngerii lui Dumnezeu, cei preasfinţi, cei preabuni, nu mă lăsaţi! Unde mă
duceţi?Într-ale cui mâini mă duceţi? Cine ar să mă mai scoată pe mine de acolo?
Cine mai are milă acum de mine?Cine ştie de pe faţa pământului în ce chinuri
mă duc eu acum?
Iar îngerii plâng şi-i spun:
- Frate suflete, noi suntem slugile lui Dumnezeu, noi avem poruncă. Nu putem
face nimic mai mult, decât cum porunceşte Ziditorul: să te ducem la bine sau
la rău!
Şi-l duc, dacă, Doamne fereşte, sufletul a trăit
rău, în păcate şi fără pocăinţă la rău sau dacă-i bun şi a păzit poruncile Domnului,
îl duc la Rai, potrivit cu faptele lui bune sau rele.
Aceasta se întâmplă la 40 de zile după moarte.
De aceea Biserica, mama noastră cea duhovnicească, are mare grijă să facă pomeniri
după fiecare mort la 3 zile, la 9 zile şi la 40 de zile, pentru că atunci se
hotărăşte unde va sta sufletul nostru, la bine sau la greu.
De la 40 de zile mai rămâne o singură portiţă
deschisă pentru suflet. Dacă sufletul a fost în credinţa ortodoxă adevărată
şi a fost fiu adevărat al Bisericii lui Hristos, şi dacă n-a căzut în vreo sectă
sau în alte rătăciri, sau păcate grele şi dacă a fost spovedit şi împărtpşit,
Biserica îl poate scoate din chinurile iadului prin sfintele slujbe şi prin
milostenie.
Biserica este mama noastră spirituală,
care ne-a născut pe noi la dumnezeiescul Botez prin apă şi prin duh. Biserica
este stâlpul şi întărirea adevărului, Biserica este trupul lui Hristos, Biserica
este mireasa Mielului, cum spune la Apocalipsă.
De aceea, are mare îndrăzneală către capul ei
din ceruri care este Hristos. Aţi auzit ce spune Hristos în Evanghelie: Eu
sunt buciumul, viţa - adică trunchiul copacului - şi voi sunteţi ramurile;
toată viţa care rămâne întru Mine, aduce roadă multă, iar care nu rămâne întru
Mine, în foc se aruncă.
Deci, băgaţi de seamă! Cine nu rămâne în Biserică,
nu rămâne în trupul lui Hristos. Cine s-a rupt de Biserică, toţi sectanţii care
au ieşit şi au împânzit lumea - căci sunt peste 800 de secte numai în Europa
- aceştia sunt neghină în grâu, aceştia sunt seminţele satanei; Doamne,
zice Evanghelia, n-ai semănat sămânţă bună în ţarina Ta? Dar de unde are
neghină? Un om vrăjmaş, adică diavolul a făcut aceasta.
Sectanţii sunt buruieni crescute la umbra Bisericii,
oameni stricaţi la minte şi la credinţă, prin care satana vrea să rătăcească
şi pe alţii. Să nu-i ascultaţi! Cine s-a rupt de Biserică, s-a rupt de trupul
lui Hristos.
Ia să vă dau o imagine: Dacă copacul acesta
ar fi încărcat cu flori până în vârf sau cu roade, un copac roditor, şi dacă
o mlădiţă s-a rupt de acolo cumva şi a căzut cu greutatea roadelor sale jos,
mai rodeşte aceea? Ce se întâmplî? Se usucă şi o punem pe foc.
Aşa-i sufletul care s-a rupt de Biserică. S-a
rupt de trupul lui Hristos. Că Biserica este, cum spune marele Apostol Pavel,
trupul lui Hristos.
Şi acea mlădiţă, acel suflet care s-a rupt de
Biserică, în veacul veacului nu mai rodeşte şi nici mântuire nu are. Pentru
că Duhul Sfânt şi seva Duhului Sfânt, vine numai prin punerea mâinilor, de la
Apostoli la episcopi, de la episcopi la preoţi şi de la preoţi se lucrează în
rândul credincioşilor prin Tainele care le-a hotărât Dumenzeu să le lucreze
preotul, ca iconom al Tainelor lui Dumnezeu. Pe altă cale nu vine Duhul Sfânt
în Biserică.
Feriţi-vă! Fugiţi cât puteţi, ca de diavoli,
de acei care vă învaţă să nu vă închinaţi Sfintei Cruci, sau Maicii Domnului,
sau să nu mergeţi la Biserică, sau să nu ascultaţi de preot. Aceia vin cu satana
în inimă şi-n minte, să vă rupă de Biserică, de adevărul nostru dogmatic, de
credinţa noastră ortodoxă, care este neschimbată de 2000 de ani, de la Hristos.
Acum sectele au ieşit ca ciupecile după ploaie,
şi toate sectele au venit mai mult din Occident. Cele mai multe au venit de
la oameni bolnavi la minte. Eu am o sectologie care s-a tipărit la Bucureşti,
şi-am arătat şi istoricul, de unde au venit, cu ce scop au venit. Vin cu scopul
să ne strice şi credinţa şi neamul, să ne piardă sufletele!
Nu ieşiţi din corania mântuirii. Nu plecaţi
din Biserica lui Hristos. Biserica este mama noastră duhovnicească. Ea ne-a
născut prin apă şi prin duh, la Botez. Deci, să cinstiţi Biserica şi pe preoţi
şi pe arhierei şi pe Sfântul Sinod.
Ţineţi-vă de Biserica noastră cea de totdeauna.
Să fiţi creştini buni şi cetăţeni buni, şi să împliniţi porunca Sfântului Apostol
Pavel: Daţi celui cu cinstea, cinste; celui cu dajdia, dajdie; celui cu frica,
frică, şi nimănui cu nimic să nu rămâneţi datori.
Se spune la Epistola către Romani: Tot sufletul
să se supună stăpânirii celor mai înalte, că nu este stăpânire decât de la Dumnezeu.
Şi iar spune: Cel ce nu se supune stăpânirilor, legii lui Dumnezeu se împotriveşte.
A ieşit o sectă blestamată, foarte periculoasă
pentru ţară şi Biserică, care se cheamă "Martorii lui Iehova".
Aceştia sunt cei mai înverşunaţi împotriva conducerii de stat şi a Bisericii.
Să fugiţi ca de diavoli, ca de satana de aceştia! Aceştia, nu numai că nu sunt
creştini, dar sunt mai răi decât toţi păgânii. Că nu recunosc nici Biserica,
nici statul şi nu cred în Hristos.
Păziţi-vă de orice sectă, rămâneţi fii ai Bisericii
lui Hristos, cum au fost părinţii şi bunicii voştri şi strămoşii din veac.
Rămâneţi în Biserică, ţineţi-vă de mama noastră,
care este Biserica. Că, doamne fereşte, chiar dacă omul merge la iad pentru
păcatele lui, Biserica îl poate scoate prin dumnezeiasca Liturghie, prin pomeniri,
prin milostenii şi prin jertfe.
Fără Biserică nu este mântuire! Cine a ieşit
din Biserică, nu mai are pe Hristos, că Biserica este trupul lui Hristos. Cine
a oeşit din Biserică, nu mai este fiu după dar al lui Dumnezeu din Botez, ci
este fiu al satanei, căci s-a rupt de la mama lui duhovnicească şi a luat-o
după capul lui şi s-a pierdut.
Dumnezeu să vă ajute. Cu aceasta închei şi vă
rog din toată inima să aveţi frica lui Dumnezeu, să nu uitaţi rugăciunea, şi
să vă rugaţi şi pentru noi păcătoşii. Amin.
Părintele CLEOPA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu