Oficierea cununiilor şi a botezelor
trebuie să se facă numai la parohii. Motivul ar fi unul de ordin canonic
că ieromonahii (preoţii monahi) n-au voie să săvârşească cununii şi la
boteze la mănăstire. Se exceptează doar acei ieromonahii care sunt
trimişi de către episcop la parohii, ca preoţi parohi sau suplinitori în
lipsa preotului de mir. În mănăstire nu are voie să intre nimeni cu
scopul de a se cununa sau de a boteza. Aceasta contribuind la păstrarea
specificităţii atât a monahismului care prin votul depus s-a despărţit
total de cele ale lumi şi de lume, pentru a nu da prilej de ispitire şi
sminteală monahilor, cât şi a preotului de parohie (de mir), ca cel
ce este căsătorit şi are copii este un trimis al episcopului în lume
să rezolve problemele sprituale a credincioşilor de mir (parohie). Această oprire se bazează pe principiul că monahul nu trebuie să aibă nimic în comun cu lumea (Drept canonic ortodox).
În ultimul timp, mai precis din epoca
comunistă, prin intervenţii de tot felul, s-a acceptat tacit, pe motiv
ca cei ce aveau funcţii mari în partid, din cauza interdicţiilor şi a
persecuţiilor, să se cunune undeva la o mănăstire sau să-şi boteze
copiii fără să ştie, pe ascuns. Această învoire cu mănăstirea a luat şi
mai mare amploare după căderea comunismului în loc să se stingă. Astăzi
se fac cozi la poarta mănăstirilor a căror egumeni şi stareţi n-au
înţeles de starea de necesitate de atunci, de persecuţie a regimului
comunist asupra persoanelor cu funcţii în partidul comunist din perioada
aceea şi care erau şi buni creştini şi nu înţeleg că acea perioadă a
trecut nu mai au rolul de a salva pe cineva, nici caracterul
monahismului în roport cu lumea, şi continuă a călca prevederile
canonice şi regulile monahale primind pe credincioşii de mir
oficiindu-le cununiile şi botezurile pe care de drept canonic stă în
atribuţiile preotului de parohie.
Faţă de această situaţie Sfântul Sinod a
BOR dă o decizie prin care face apel ca fiecare să revină pe locul
specific lui, să respecte fiecare atribuţiunile lui şi să înceteze acest
amestec a monahisimului în cele ale parohiilor de mir.
1.-Decizia din 17 aprilie 2010 a Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române care are sugestivul titlu, „Călugărie în mănăstire şi cununie în parohie”,
a hotărât ca slujbele de cununie să nu mai poată fi oficiate în
mănăstiri. Acestea trebuie să aibă loc doar în bisericile de parohie.
Decizie la baza căreia stau următoarele prevederi canonice:
2.-În “Drept canonic ortodox” de Arhiad. Pr. Dr. Ioan N. Floca, vol I, Bucuresti 1990, pag. 525, se spune:
“-Monahul nu are voie să se ocupe cu afaceri lumeşti, militare, politice, civile şi altele de acest fel. Pentru aceasta monahii nu pot fi tutori, nici martori în afaceri de drept civil.
-Monahul, ieromonahul, episcopul (fiindcă este monah), nu poate binecuvânta o căsătorie. Acest lucru este în vigoare pentru monahii şi episcopii care trăiesc în mănăstire, dimpotrivă, monahii îmbunătăţiţi, cu aprobarea episcopului, în serviciul parohial pot oficia cununiile şi toate Tainele, a căror săvârşire cade în sarcina preotului mirean.
-Monahul nu poate fi naş la botez. Această oprire se bazează pe principiul că monahul nu trebuie să aibă nimic în comun cu lumea şi deci nu este în stare să dea îngrijirea prescrisă canoniceşte, pentru fin.”
“-Monahul nu are voie să se ocupe cu afaceri lumeşti, militare, politice, civile şi altele de acest fel. Pentru aceasta monahii nu pot fi tutori, nici martori în afaceri de drept civil.
-Monahul, ieromonahul, episcopul (fiindcă este monah), nu poate binecuvânta o căsătorie. Acest lucru este în vigoare pentru monahii şi episcopii care trăiesc în mănăstire, dimpotrivă, monahii îmbunătăţiţi, cu aprobarea episcopului, în serviciul parohial pot oficia cununiile şi toate Tainele, a căror săvârşire cade în sarcina preotului mirean.
-Monahul nu poate fi naş la botez. Această oprire se bazează pe principiul că monahul nu trebuie să aibă nimic în comun cu lumea şi deci nu este în stare să dea îngrijirea prescrisă canoniceşte, pentru fin.”
3.-În „Liturgica specială” de Pr. Prof. Dr. Ene Branişte, ediţia a IV, Bucureşti 2005, se spune:
„Vechile Pravile îi opresc pe preoţii-călugări (ieromonahii) să oficieze nunta, ca unii care au făcut votul castităţii şi care nu pot lua parte nici la dansul ritual de la „Isaie dănţuieşte…”, nici la ospăţul şi petrecerea cu care e împreunată de obicei nunta (Răspunsuri canonice ale lui Petru Hartofilaxul (sec,XI) în „Sint. Aten. V, 570; Regulile călugăreşti ale Sfântuui Teodor Studitul (PGt.XCIX, col941); Pravila Mare,gl.135 alin.2; Nomocanonul slav cap.84).”
„Vechile Pravile îi opresc pe preoţii-călugări (ieromonahii) să oficieze nunta, ca unii care au făcut votul castităţii şi care nu pot lua parte nici la dansul ritual de la „Isaie dănţuieşte…”, nici la ospăţul şi petrecerea cu care e împreunată de obicei nunta (Răspunsuri canonice ale lui Petru Hartofilaxul (sec,XI) în „Sint. Aten. V, 570; Regulile călugăreşti ale Sfântuui Teodor Studitul (PGt.XCIX, col941); Pravila Mare,gl.135 alin.2; Nomocanonul slav cap.84).”
4.-Potrivit canoanelor 3 şi 4 ale Sinodului IV Ecumenic, monahilor
li se interzicea a se ocupa cu treburi lumeşti, civile, politice,
militare sau de orice alt fel, iar mai târziu li s-a interzis să fie
tutori, naşi de botez sau cununie, precum şi să săvârşească Sfânta Taină
a Cununiei.
5.-În “Regulile călugăreşti” ale
Sf. Teodor Studitul, cât şi vechile pravile opresc, de asemenea,
ieromonahii să oficieze Taina Cununiei, ca unii care au depus votul
castităţii şi care nu pot lua parte nici la dansul ritual al cântării
„Isaie, dănţuieşte …”, nici la ospăţul sau petrecerea care urmează după
nuntă.
6.-În Pravila Mare (Îndreptarea Legii, 1652) care, la Glava 135, aliniat 2, arată că
„ieromonahul, adică popa călugăr, nuntă nu cunună, adică nu
blagosloveşte, că şi aceaia iaste fără dă leage şi făr’ de cale şi nu se
cuvine. Pre unul ca acela-l canonesc dumnezăeştii părinţi cu lipsa de
preoţia lui”.
7.-În “Evhologhiu Bogat” sau Molitfelnicul cel mare, ediţia II-a, Bucureşti 1896, în Nomocanon, pag 177, spune:
“Preotul Călugăr nu cunună nunta, adică nu o binecuvintează, că nu se cuvine, iar călugărul nici naş să nu fie pruncului”.
Nu se pune problema ca ieromonahul nu
poate din punct de vedere haric, ca preot hirotonit, poate dar nu are
voie din punct de vedre canonic, a regulilor călugăreşti, a ascultării
de episcop, nu are nimic comun cu lumea şi în mănăstire. În afara
mănăstirii are voie cu o singura condiţie, să fie trimis de către
episcop sau cu învoierea stareţului care la rândul lui are învoirea
episcopului.
Credincioşii sunt sfătuiţi şi îndemnaţi
să înţeleagă aceste reguli monahale şi să nu facă presiuni asupra
stareţului cerând insistent să se cunune sau să boteze la mănăstire, pe
motiv ca e locul mai sfânt, mai binecuvântat şi prin îngăduinţa
stareţului călcând rânduiala monahicească să fie primiţi, că vor aduce
sminteală unor monahi şi va fi „vai de acela care se sminteşte, dar mai vai de acela prin care vine sminteala„… „Vai lumii, din pricina smintelilor! Că smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala (Matei 18,7).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu