Pentru a intelege cand trebuie sa
ingenunchem, se cuvine sa facem cateva precizari. Ingenuncherea este o
pozitie de rugaciune. Credinciosul prin plecarea trupului infatiseaza
starea cazuta a omului care a pierdut din cauza pacatului functia de
mijlocitor intre cer si pamant (simbolizata de starea dreapta, in
picioare). Ingenuncherea este semn al pocaintei si al supunerii depline.
Omul ingenuncheat isi asuma starea nefireasca in care a ajuns din cauza
pacatului, isi plange aceasta stare, ca sa redobandeasca starea de
dinainte de pacat. In vechime, ingenuncherea in pridvorul bisericii era
una din cele patru trepte de canonisire pentru pacatele grave.
Starea dreapta, verticala este si chipul
bucuriei. In textul de la Faptele Apostolilor VII, 56 se spune ca
Sfantul Arhidiacon Stefan inainte de a fi omorat cu pietre a zis: „Iata
vad cerurile deschise si pe Fiul Omului stand de-a dreapta lui
Dumnezeu”. (Fapte, VII, 56) Facem mentiunea ca „a sedea” nu este acelasi
lucru cu „a sta”. „A sedea” inseamna a te afla asezat pe ceva, in vreme
ce „a sta”, se traduce prin a se tine in picioare, vertical.
Textul de la Fapte, 55-56, ne descopera
cum il primeste Hristos pe Stefan: stand de-a dreapta Tatalui, semn al
bucuriei. Dar aceasta pozitie a lui Hristos exprima si faptul ca firea
omeneasca pe care El a asumat-o a fost restaurata, este o pozitie a
chipului veacului ce va sa vina.
Aceasta pozitie este adoptata si de noi
in perioada dintre praznuirea Sfintelor Pasti si Cincizecime ca perioada
pascala. Este perioada cand, datorita bucuriei ca Hristos a inviat, nu
se mai ingenuncheaza.
Avand in vedere ca Duminica este ziua Invierii, noi nu trebuie sa ingenunchem in aceasta zi.
Canonul al 5-lea de la Sinodul local de
la Neocezareea (319) exclude ingenuncherea in momentele legate de
Invierea Domnului, iar Canonul 90 al Sinodului Trulan precizeaza: „Am
primit in mod canonic, de la de Dumnezeu purtatorii Parintii nostri, sa
nu plecam genunchii in dumineci, cinstind Invierea lui Hristos…”
Sfantul Vasile cel Mare ne spune: „Este
necesar ca Biserica sa predea tuturor celor care se gasesc in sanul ei
sa-si faca rugaciunile stand in picioare, pentru ca prin amintirea
neincetata a vietii vesnice sa nu nesocotim mijloacele prin care putem
atinge acest tel” (Canonul 91).
Perioadele de „ne-ingenunchere canonica” in biserica sunt:
– Toate duminicile anului liturgic (de la vecernia de sambata dupa-amiaza la vecernia de duminica dupa-amiaza);
– De la Paste la Cincizecime (de la Dumnezeiasca Liturghie pascala pana la Vecernia din Duminica Cincizecimii);
– In cele 12 zile de la Craciun la Boboteaza;
– In timpul unei hirotonii de diacon, preot sau episcop (in afara de candidatul la hirotonie );
– La citirea Sfintei Evanghelii cuvintele ”Intelepciune, drepti!” ne indica faptul ca trebuie sa ramanem in picioare.
– De la Paste la Cincizecime (de la Dumnezeiasca Liturghie pascala pana la Vecernia din Duminica Cincizecimii);
– In cele 12 zile de la Craciun la Boboteaza;
– In timpul unei hirotonii de diacon, preot sau episcop (in afara de candidatul la hirotonie );
– La citirea Sfintei Evanghelii cuvintele ”Intelepciune, drepti!” ne indica faptul ca trebuie sa ramanem in picioare.
În celelalte zile, de luni pana sambata,
se poate îngenunchea si chiar este de trebuinta lucrul acesta, aratand
prin aceasta pocainta pentru pacatele pe care le savârsim în fiecare
clipa a vietii noastre, cerând astfel, prin atitudinea smerita a
îngenuncherii, milostivirea lui Dumnezeu, iertarea si izbavirea noastra
din moarte. Duminica însa, fiind ziua bucuriei pentru învrednicirea
noastra de Împaratia lui Dumnezeu, prin Învierea Mântuitorului,
îndraznim a privi catre cer, prin pozitia verticala a trupului,
asteptând împlinirea fagaduintei lui Dumnezeu catre noi, si deci nu mai
îngenunchem.
Cu toate acestea, hotarârile Sinoadelor
la care am facut referire au un caracter disciplinar, urmarind
uniformizarea practicii crestine în toate comunitatile crestine. Asa
încât, daca unii credinciosi doresc sa îngenuncheze la momentele mai
importante ale Sfintei Liturghii, chiar si în ziua Duminicii, ei trebuie
întelesi si îngaduiti, nefiind mustrati si judecati din aceasta
pricina. Aceasta întrucât se întâmpla ca unii dintre credinciosii nostri
sa nu aiba în timpul saptamânii râvna sau timpul necesar pentru a-si
pleca genunchii la rugaciune, simtind aceasta nevoie a îngenuncherii
macar acum, în ziua Duminicii, în vremea sederii lor la Sfânta
Liturghie.
Iar perioadele de „ingenunchere canonica” in biserica sunt:
– Ingenuncherea este poruncita de
Biserica atunci cand episcopul, preotul sau diaconul ne invita sa
ingenunchem: „Plecand genunchii nostri, Domnului sa ne rugam!”.
– In timpul Dumnezeiestii Liturghii a Darurilor mai-inainte-sfintite;
– In timpul slujbelor din Postul Mare (in afara de sambata si duminica);
– In timpul slujbei Paraclisului Nascatoarei de Dumnezeu din luna august (in afara de sambata si duminica);
– Incepand cu Vecernia Cincizecimii (duminica dupa-amiaza);
– In timpul Dumnezeiestii Liturghii a Darurilor mai-inainte-sfintite;
– In timpul slujbelor din Postul Mare (in afara de sambata si duminica);
– In timpul slujbei Paraclisului Nascatoarei de Dumnezeu din luna august (in afara de sambata si duminica);
– Incepand cu Vecernia Cincizecimii (duminica dupa-amiaza);
De asemenea se ingenuncheaza in timpul
tainei sfintei spovedanii si la rugaciunea dinainte de Impartasanie;
Rugaciunea de dupa Impartasanie se rosteste in picioare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu