joi, 12 mai 2016
Cum a legat Sfantul Antonie cel Mare pe diavol si l-a silit sa-i descopere cum lupta pe crestini (Protos. Nicodim Mandita)
Odinioara, pe cand Marele Antonie se sihastrea in pustie, a venit
diavolul la miezul noptii, lovind in usa chiliei, ca sa-i deschida.
Marele Antonie, sculandu-se si nestiind cine este cel ce bate, a deschis
usa. Atunci, iata, pe negandite, vede un om ciudat ce statea afara.
Sfantul, vazandu-l, ii zise: “Cine esti tu, care bati la miezul noptii
in usa mea, si ce voiesti?” Necuratul drac i-a raspuns: “Eu sunt
diavolul.” Sfantul l-a intrebat: “Cum ai indraznit de ai venit aici,
preainrautatitule?” “Am venit, i-a raspuns diavolul, ca sa-ti spun cum
se lupta monahii si ceilalti crestini, ocarandu-ne in tot ceasul si cum
pe mireni ii intorc lesne la voia mea.” Sfantul: “Preaimpielitatule,
pentru ce faci aceasta?” Dracul: “Aceasta o fac, pentru ca eu urasc pe
monahi, fiindca si Lucifer, stapanul meu (Satana), preamult ii uraste,
fiindca Dumnezeu vrea ca din acestia sa alcatuiasca, adica sa completeze
locurile din care am cazut noi, facand ingeri in locul nostru din
Preotii cei buni si din Monahii cei smeriti. Pentru aceasta, dar, avem
noi atata uraciune asupra lor.” Cuviosul Antonie leaga pe diavolul
Evlaviosul Antonie, auzind acestea de la diavol, l-a legat cu puterea
lui Dumnezeu, zicand: “Fiindca ai venit aici, diavole, te jur pe Numele
Dumnezeului tuturor, Cel ce a facut toate, sa stai aici pana cand imi
vei marturisi toate cate ai facut si cate le faci in fiecare zi
crestinilor.” Dracul, ingrozindu-se, a zis: “Pentru ce m-ai legat,
Antonie? Eu am venit numai ca sa-ti spun lauda mea, cum luptam noi pe
monahi si pe ceilalti crestini, si tu m-ai legat?” Sfantul: “Spune-mi
lucrarile dracilor, ce fac ei monahilor si celorlalti crestini. Dracul:
“Asculta, Antonie, noi, mai inainte, eram ingeri insa Lucifer,
incepatorul nostru, cazand pentru mandria lui, fiindca a voit a-si pune
scaunul sau mai presus decat al lui Dumnezeu, cugetand in sine a se face
asemenea lui Dumnezeu: “In cer ma voi sui, deasupra stelelor cerului
voi pune scaunul meu, sedea-voi pe muntele cel inalt, peste muntii cei
inalti, care sunt spre miazanoapte. Sui-ma-voi deasupra norilor, fi-voi
asemenea Celui Preainalt.” (Is. 14; 12-14) Indata ce a gandit aceasta, a
si cazut din cer jos, in cele mai dedesubt ale pamantului, urmand si
noi dupa dansul. Din aceasta pricina, noi, din ingeri luminati, ne-am
facut diavoli intunecati, pentru care lucru avem multa uraciune asupra
preotilor, a monahilor si a drept-credinciosilor crestini, pe care ii
suparam neincetat. Sa stii insa ca nimic altceva nu ne omoara mai mult
decat rugaciunea, postul si smerenia, pe care le au monahii si unii
dintre ceilalti crestini. Pentru aceasta, noi ne silim foarte mult sa-i
facem ca nici sa se roage, nici sa posteasca si nici sa se smereasca, ci
sa se leneveasca, sa nu posteasca si sa se mandreasca. Asa, de pilda:
sa zica unii ca sunt frumosi, fiind urati; altii, ca sunt invatati,
nestiind buchiile… Apoi bagam multa vrajba intre unii si altii din ei,
ca sa se sfadeasca. Pentru aceste pricini, mergem din loc in loc si pe
unii ii facem de se leapada de Hristos, pe altii, sa lase viata
monahiceasca si sa se faca mireni si cu acest chip ii luam impreuna cu
noi in munca cea vesnica. Mai asculta inca: Sa stii iarasi ca nu ne
supara atat de mult nici postul si nici rugaciunea, precum ne supara
smerenia, pe care o vedem la multi monahi si la oarecare din mireni, pe
care ne silim foarte mult a-i trage la noi, in slujbele noastre. Precum
viermele care, hranindu-se din lemn, se sileste a-l usca pe acesta si
a-l face netrebnic de a mai aduce rod, in acest chip ne silim si noi ca
sa uscam inimile lor, de a nu mai rodi fapte bune lui Dumnezeu. Dupa
aceea, ii aruncam in munca cea vesnica. “Diavolul sileste pe crestini la
betii si ucideri Cuviosul Antonie, auzind acestea, iarasi l-a intrebat
pe diavol: “Dar pe mireni pentru ce ii suparati?” Diavolul: “Fiindca
Hristos, prin Adam, a aruncat din cer pe incepatorul nostru si pentru
aceasta avem mare uraciune asupra lor. Antonie, vezi tu aceste cutite
mari pe care le tin la braul meu? Toate acestea pentru dansii le am.
Cand ei se imbata de vin si, mai ales, de alte bauturi betive, eu ii
indemn la bataie. Atunci ei, din cuvant in cuvant, se aprind de manie
si, mai indemnandu-i si eu, incep a se injunghia. Dar nu numai eu singur
fac aceasta, ci si toti ceilalti frati ai mei.” Sfantul: “Si unde sunt
fratii tai?” Diavolul: “Sunt dusi la oarecare loc unde se face targ mare
(iarmaroc). S-au dus acolo, ca sa faca tulburari.” Sfantul: “Si cum se
numesc ei?” Dracul: “Unul se numeste desert, adica dracul slavei
desarte, iar celalalt, manios, adica dracul maniei, fiindca invrajbeste
pe oameni, de se bat, facand si alte multe rautati, adica sa mearga
oamenii la judecati, cheltuindu-si averile lor, de unde avem si noi
multa dobanda, adica: parte. Numai pe aceia ii avem vrajmasi care nu vor
sa mearga la judecati. Pentru aceea si noi, pe acei crestini care nu
voiesc sa faca voile noastre, ii suparam foarte mult, luptandu-ne cu ei
insa adeseori nu facem nimic. Si, cand mergem la incepatorul nostru, ne
cearta foarte mult si ne ocaraste, pentru aceste nereusite ale noastre.
Cand sunt pedepsiti sau cinstiti diavolii Extenuat de ciuda, necaz si
chinuri in nevazutele legaturi, diavolul s-a rugat Sfantului Antonie,
zicand: “Rogu-te, Antonie, lasa-ma sa ma duc, fiindca am sezut multa
vreme aici si am intarziat, deci nu ma mai intreba, ca am sa fiu
pedepsit mult de stapanul meu.” Sfantul: “Cati ani aveti,
preainrautatitilor vrajmasi, de cand suparati lumea si inca tot nu v-ati
saturat? Pentru aceasta, iarasi te jur pe Atotputernicul Dumnezeu, ca
sa-mi spui adevarul, rasounzand la tot ce te voi intreba.” Dracul:
“Antonie, pentru ce m-ai legat iarasi? Nu vezi ca eu ma grabesc sa ma
duc, fiindca am intarziat prea mult aici? In acest timp, pierdut aici,
as fi intors la voia mea pe multi oameni. Daca tu nu ma lasi, cand ma
voi duce, groaznic ma va certa stapanul meu. Intreaba-ma degrab’,
fiindca toti fratii mei se duc cu ceva daruri la incepatorul si stapanul
nostru si numai eu n-am cu ce ma arata, ca m-ai facut lipsit de darul
meu si ma vor ocari fratii mei, care s-au dus la targ.” Sfantul: “Care
este sminteala cea mai mare pe care o aduceti voi oamenilor? ” Dracul:
“Slava desarta, ca intr-aceasta cuprinzandu-i, ei innebunesc, pana se
apuca la sfada unul cu altul. Apoi, ajungand si fratele meu, maniosul,
le da indoita manie si slava desarta. Atunci, intunecandu-se cu totul,
fac toate, orice voim noi, adica: batai, varsari de sange, ba, pana si
omoruri. Dupa aceea, mergem la stapanul nostru care, bucurandu-se mult
de noi, ne invredniceste de mai mare cinste. ” Sfantul: “Dar cum de nu
va temeti voi de Dumnezeu si indrazniti sa aduceti atata sminteala
crestinilor?” Dracul: “Antonie, noi avem de la Dumnezeu slobozenie sa
facem oricate vom vrea, precum si Ingerii ne lasa sa facem orice voim.
Aceasta slobozenie ni s-a dat de la Dumnezeu, pentru ca sa se cunoasca
cei credinciosi din cei necredinciosi, pentru ca cei ce au credinta
statornica nu fac voile noastre. Mergem inca si la mesele (nunti,
cumetrii, priveghiuri, inmormantari, sezatori, serbari, unde se nasc
jocuri, deoarece nimeni nu ne opreste, fiindca acolo sunt teritoriile
imparatiei noastre – a beznei si a intunericului – si ne bucuram si noi
impreuna cu dansii. Ba inca, facandu-i robi ai nostri, lasa pe Dumnezeu
si ni se inchina noua. Desi crestinii de multe ori ne ocarasc pe noi,
cand incep a bea vin si joaca, iarasi fac voile noastre. Diavolii
intuneca pe crestini in zile de sarbatoare Uimit de cele ce auzea
descoperindu-i-se, omul lui Dumnezeu i-a zis apasat: “Diavole, te jur
iarasi pe Numele lui Dumnezeu sa-mi spui mai spui si aceasta: Duminica,
ce faceti voi crestinilor?” Dracul: “Noi niciodata nu ne odihnim, nici
nu incetam in toata vremea tulburarile si smintelile; ci totdeauna ne
aflam inr-insele, dar, mai ales Duminica si in alte sarbatori, multe
sminteli aducem si facem crestinilor: pe unii, ii facem sa coase, pe
altii, sa croiasca, pe unii, sa vanda si sa cumpere, pe altii, sa cante
cantece lumesti, sa joace, pe unii, sa rada si sa barfeasca. Pe unele
femei, le silim sa lucreze, pe altele, sa targuiasca; dar, mai ales, si
pe barbati, si pe femei, ii facem sa doarma mult Duminica si sa nu
mearga la Biserica. Le dam dureri la cap si la trup, ca sa aiba pricina
sa spuna ca nu pot sa mearga la Biserica. Iarna, le dam caldura in
vremea somnului, iar vara le dam somn dulce. Astfel, le ingreuiem capul
mult, ca sa nu poata a se destepta si a merge la Biserica – si asa ei
implinesc voile noastre. Pe acei crestini binecredinciosi, care se
intorc la cunostinta lui Dumnezeu, ii parasim si, fugind de la dansii,
ne ducem la cei ce fac voile noastre si iubesc mai de aproape viata
aceasta si banii pentru care lucreaza Duminica si sarbatorile. Sa mai
stii, Antonie, si aceasta, ca cei care cinstesc pe Sfinti – si Sfintii
se roaga lui Dumnezeu pentru dansii si li se iarta pacatele lor.
Acestia, fugind de noi, si noi plangem cu amar pentru pierderea lor,
fiindca mult se mahneste incepatorul nostru pentru dansii. Atunci, face
sobor mare stapanul nostru si, chemand pe toti dracii, foarte mult ne
ocaraste si ne cearta, pentru ca n-am fost in stare a aduce in partea
noastra pe toti acei crestini si monahi pe care ii aveam mai inainte.
Atunci, noi, aprinzandu-ne mai mult de manie si de zavistie asupra lor,
iarasi ne ducem la ei si atat ii incurcam si-i tulburam, incat ei iarasi
se intorc catre stapanul nostru, facand toata voia noastra. Drept
aceea, mai marele nostru se bucura foarte mult si, invrednicindu-ne de
mai mare cinste, iarasi trimite pe fiecare dintre noi la felurite
slujbe, adica: pe unii, pe mare, ca sa indemne pe corabieri sa jefuiasca
pe negutatorii (pasagerii) lor si sa-i arunce in mare, pe altii, in
rauri. Apoi, trimite pe unul mai mare cu 150 de draci, ca, tulburand
marea, sa primejduiasca corabiile si, intaratand pe corabieri, sa se
deznadajduiasca si sa-si blesteme credinta, zicand si alte multe hule,
sudalme si injuraturi de Cele Sfinte. Pe altii, ca sa-i omoare pe
oameni, altii sa mearga la jocuri de carti sau la alte sminteli ca
acestea, vatamatoare de suflet, ca sa se certe si sa se ocarasca unii pe
altii. Pe aceia, putin cate putin intaratandu-i noi, se iau la bataie
si asa fac voia noastra. Noi le dam lor inca multa manie, ca sa-si
piarda plata de la Sfantul acela pe care ei il praznuiesc. Alti draci,
frati de-ai mei, se baga intre barbati si femeile casatorite, aducand in
casa multa tulburare si sfada, pana ce, de multe ori, se bat. Alti
draci se duc la acei care au multa avere, carora le impietresc inimile,
ca sa nu le fie mila nicidecum de cei saraci, ba inca, mai vartos ii
silesc pe bogati a rapi viile si tarinile sarmanilor. La acestea, noi ne
ostenim luptand foarte mult, pentru a nu se milostivi bogatii spre cei
saraci.” Sfantul: “Juru-te pe tine iarasi pe Dumnezeul cerului si al
pamantului, ca sa-mi spui si aceasta: ce aveti voi, dracii, cu cei
saraci?” Dracul: “Noi, de la cei saraci care fura, avem mare folos si
bucurie, fiindca devin si raman robi ai nostri.; iar de la cei ce-si
pazesc credinta lor n-avem niciun castig. ” Sfantul: “Dar pe cei care
dau argintul lor cu camata cum ii aveti?” Dracul: “Aceia sunt prietenii
nostri.” Propovaduitorii diavolului Toate acestea auzindu-le avva
Antonie, a zis: “Diavole inrautatit si necurat, cum ii aveti voi pe
aceia care fac farmece, descanta, ghicesc?” Dracul: “Acestia sunt ca
niste propovaduitori ai nostri, care inseala lumea, de vine catre noi.
De la acestia, avem mult castig, caci, lepadandu-se de Dumnezeu, ei
intorc spatele Bisericii Lui si fac voile noastre (adica vraji),
facandu-ne pe noi dumnezei si asa, cu aceste slujbe ale noastre, ne
cheama pe noi pentru a da la vreun bolnav sanatate. Atunci, dracul
farmecelor trimite 18 slujitori, ca sa faca naluciri cum ca prin farmece
s-a sculat bolnavul. Indata dupa aceasta, dracul farmecelor scrie in
condica sa pe toti acei care sunt partasi acestui pacat, pentru care
lucru, stapanul nostru se bucura foarte mult de dansii si ii
invredniceste de mai mare cinste. ” Sfantul: “Pe acei care nu cinstesc
Sfanta Duminica, cum ii aveti?” Dracul: “Ca parintii pe copiii lor,
pentru ca in ziua Duminicii ne-a rapit Hristos pe toti pe care ii aveam
in iad.” Sfantul: “Pentru ce ati indemnat voi pe evrei de au rastignit
pe Domnul nostru Iisus Hristos?” Dracul: “N-am stiut ca este Dumnezeu,
ci L-am socotit de prooroc, dar ne-am inselat, caci nimenea nu poate sti
Tainele lui Dumnezeu.” Uraciunea intre crestini Astfel, dracul,
tremurand de frica raspunderii si a pedepsei, s-a rugat Sfantului
Antonie, zicand: “Antonie, te rog, lasa-ma sa ma duc, pentru ca prea
mult am zabovit si nu voi mai avea de-acum pace cu fratii mei.” Sfantul:
“Viu este Domnul Dumnezeul meu, nu te voi lasa pana ce nu-mi vei spune
toate viclesugurile diavolilor. ” Dracul: “Prea mult rau mi-ai facut,
Antonie, ca ma intarzii si, tinandu-ma aici fara niciun castig, foarte
mult ma pagubesc, pierzand si cinstea mea de la stapanul meu.” Sfantul:
“Spune-mi si aceasta: pe cei care nu se iubesc unii pe altii, cum ii
aveti?” Dracul: “Acestia sunt cumetrii nostri, fiindca nici noi nu avem
dragoste intre noi si acolo unde este dragoste nu putem intra ca sa
facem cele ce voim noi. Uraciunea dintre crestini e foarte mult placuta
stapanului nostru, fiindca Dumnezeu nu cere nimic altceva de la oameni
fara numai dragoste. Pentru aceasta, noi stam departe de cei care au
dragoste catre vecinii lor.” Sfantul: “Dar pe cei care dau milostenie la
saraci, cum ii aveti?” Dracul: “Acestia infig multe cutite in inimile
noastre, caci toti aceia care se milostivesc spre saraci aduc spre
milostivire pe Insusi Dumnezeu si indata cand dau milostenie la saraci,
se sterg din condica noastra pacatele lor si pierdem atunci toate
ostenelile si castigul nostru. Sfantul: “Dar, pe cei ce opresc dreptul
saracilor, cum ii aveti?” Dracul: “Acestia sunt zarafii nostri, fiindca,
pe de o parte, ei opresc dreptul saracilor, iar pe de alta, noi il
rapim de la ei. Pentru aceasta, ei niciodata nu se mai satura, de care
lucru, noi foarte ne bucuram. O, Antonie! Cum de n-am stiut eu ca ai
avut de gand sa ma tii aici atata vreme, ca as fi fugit departe de
tine.” Sfantul: “Si eu ma mir cum faceti voi, dracii, atata rau lumii!”
Dracul: “Fiindca Dumnezeu ne-a blestemat ca sa nu mai avem niciun bine,
ci de la bine totdeauna sa fim departati. Pentru aceasta, orice rau de
tot felul lucram in lume, pana si la imparati, patriarhi, mitropoliti,
preoti, monahi si cuviosi, la bogati, la saraci si, in scurt, la toti le
dam iubirea de argint, ravna amara, zavistie, uraciune si toate
celelalte rele pentru care ei se fac prieteni ai nostri. Si ce inca
sa-ti mai spun, Antonie? Mestesugurile noastre sunt nenumarate.”
Diavolul impiedica pe copii a invata carte Toate acestea auzindu-le
Marela Antonie, l-a intrebat: “Dar copiilor ce le faceti cand se joaca?”
Dracul: “Acolo, avem noi darul nostru si facem multe mestesuguri, ca sa
se taie, sa-si scoata ochii, sa-si franga mainile si picioarele si
multe alte rele facem, ca sa se manie unul asupra altuia, sa se duca
parintii lor pe la judecati si pe la stapanitori, cheltuindu-si averile
lor in zadar, din care avem si noi castig, caci ne folosim
dintr-amandoua partile.” Sfantul: “La scoala, unde invata dascalul pe
copii, va duceti si acolo, ca sa faceti sminteli?” Dracul: “Mergem si
acolo insa stam departe, pentru ca tin in mainile lor carti bune, prin
care ne osandesc foarte mult si ne clevetesc. Pentru aceasta, nu ne
ducem aproape de ei, ci numai, cand inceteaza de a mai citi, atunci ne
apropiem de dansii si le punem in minte multe ganduri, ca sa urasca
invatatura si sa nu mai citeasca, adica sa urasca cuvintele lui Dumnezeu
si sa faca voia noastra, fiindca, din citire, multi copii vin la
cunostinta de Dumnezeu, de la care, pe urma, prea mult ne nedreptatim.
Aceasta suferind-o noi adeseori, ne silim a-i rasplati pe copiii de
scoala, punandu-le in minte mustrarile, pedepsele si multele batai ce le
sufar ei cand nu-si invata lectiile ori cand fac nebunii. Deci, dupa ce
astfel departam de la ei Darul lui Dumnezeu, ii trecem in condica
noastra. Fiindca cei care invata carte prea mult ne ocarasc si ne
prabusesc groaznic prin luminare si bunele purtari crestinesti, pentru
aceea si noi, dracii, facem pe copii sa urasca invatatura si sa nu
vioasca nici macar sa vada cartea. Pe parintii lor, de-asemeni ii facem a
se lenevi si a nu-i pedepsi ca sa invete carte, fiindca prin sfintele
carti Se slaveste Dumnezeu din Darul ce au intr-insele.” Acestea
auzindu-le Sfantul de la diavolul, a zis catre dansul: “Sa te osandeasca
Domnul Dumnezeu pe tine, duh inrautatit si necurat, in focul cel
vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui.” Acestea zicand
Marele Antonie, indata s-a facut nevazut dracul. Sfantul, ramanand uimit
in acel ceas, s-a rugat in duh si in adevar cu lacrimi fierbinti,
zicand aceasta rugaciune: “Doamne, Atottiitorule, Dumnezeul milei, Cel
ce ai facut cerul si pamantul, marea si toate cele ce sunt intr-insele,
Insuti Stapane, Iubitorule de oameni, Doamne, izbaveste-ma de cursele
vicleanului diavol…” Astfel rugandu-se Sfantul, a adormit putin. Atunci,
venind ingerul Domnului si apropiindu-se de dansul, i-a zis: “Antonie,
vazut-ai pe vicleanul?” “Asa, l-am vazut, a raspuns Sfantul, dar cine
esti tu care imi graiesti?” Ingerul a zis: “Eu sunt Arhanghelul Gavriil
si am venit aici, ca sa-ti spun sa scrii toate viclesugurile dracilor pe
care le-ai vazut si auzit si sa le dai la iveala in lume.” Avva
Antonie, desteptandu-se, si-a adus aminte de cuvintele Ingerului si,
laudand pe Dumnezeu, a zis: “Multumesc Tie, Doamne Iisuse Hristoase
Dumnezeul Puterilor, ca ai trimis pe Ingerul Tau poruncindu-mi sa scriu
toate rautatile si viclesugurile dracilor, cum ei savarsesc ucideri,
pizmuiri, zavistii si razboaie intre crestini, facandu-i a se uri unul
pe altul si sa nu cinsteasca Sfanta Duminica intru care s-a facut
Invierea Ta, a Domnului Dumnezeu si Mantuitorului nostru Iisus Hristos.”
Iubitii mei fii si fiice in Hristos Dumnezeu Cuvantul, rogu-va, urmati
aceasta sfatuire a mea si fugiti de orice jocuri si neoranduieli,
fiindca acestea bucura foarte mult pe draci, care pricinuiesc oamenilor
nenumarate pacate. Rugati-va zilnic lui Dumnezeu ca sa va izbaveasca de
toate relele mestesugiri cu viclesuguri si lupte infernale ale
necuratului vrajmas diavol, avand pe Dumnezeu intr-ajutor, a Caruia este
Stapanirea, Puterea si Slava si Lui Se cuvine cinstea si inchinaciunea
acum si pururea si in vecii vecilor. Amin Protos. Nicodim Mandita: “Dai
vointa, iei putere
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu